زمان :1 الی 5 بهمن 1404 -21 الی 25 ژانویه 2026
فیتور (Feria Internacional de Turismo) یکی از پیشروترین نمایشگاههای بینالمللی گردشگری است که هر ساله در مادرید اسپانیا برگزار میشود. انتظار می رود نسخه 2026 فیتور به سنت خود در نمایش آخرین روندها و نوآوری ها در صنعت گردشگری ادامه دهد.


نمای کلی سالن های برگزاری نمایشگاه فیتور و کارگاه های جانبی


معرفی کارگاه های تخصصی نمایشگاه فیتور 2025
- FITUR TechY
- FITUR Know-How & Export
- FITUR Sports
- FITUR Talent
- Travel Technology area
- FITURNEXT Observatoryتمرکز بر پایداری و آینده گردشگری
- اخیرا برای سالن ۱۲ ورودی مستقلی در نظر گرفته شده و این سالن با سالن ۴ از طریق راهرو ارتباطی متصل شده است تا جریان بازدیدکنندگان بهبود یابد.
بخشهای موضوعی و تخصصی دیگر
FITUR TechY
FITUR 4all (Accessible & Inclusive Tourism)
FITUR Cruises
FITUR Know How & Export
FITUR Screen
FITUR Sport
FITUR Talent
FITUR Woman
ویژگی های کلیدی Fitur معمولاً عبارتند از:
1- نمایشگاه ها: کشورها، مناطق و شرکت های مختلف پیشنهادات گردشگری خود را از جمله مقاصد، خدمات مسافرتی و راه حل های مهمان نوازی ارائه می دهند.
2- فرصت های شبکه: این رویداد به عنوان یک پلت فرم برای متخصصان صنعت برای اتصال، به اشتراک گذاری ایده ها و ایجاد مشارکت عمل می کند.
3- کنفرانس ها و کارگاه ها: فیتور اغلب میزبان یک سری کنفرانس ها، میزگردها و کارگاه های آموزشی است که متخصصان صنعت در مورد روندها، چالش ها و فرصت های جاری در گردشگری بحث می کنند.
4- تمرکز بر پایداری: نسخههای اخیر بر شیوههای گردشگری پایدار تأکید کردهاند، و ابتکاراتی را برجسته میکنند که سفر مسئولانه و حفظ محیط زیست را ترویج میکنند.
5- رویدادهای فرهنگی: شرکت کنندگان می توانند نمایش های فرهنگی، غذا و سایر فعالیت هایی را که تنوع گردشگری جهانی را به نمایش می گذارد، تجربه کنند.
انتظار میرود که Fitur2026 طیف گستردهای از شرکتکنندگان از جمله آژانسهای مسافرتی، اپراتورهای تور، نمایندگان دولت و رسانهها را به خود جذب کند و آن را به یک رویداد مهم برای هر کسی که در بخش گردشگری مرتبط است تبدیل کند.
گزارش و آمار مهم نمایشگاه فیتور 2025
فضای کل نمایشگاه : 137132.50 متر مربع
کمپانهای شرکت کننده در نمایشگاه :
غرفه داران اصلی : 806
شرکت کنندگان : 9000
ﮐﺸﻮرﻫﺎی شرکت کننده : 156 /ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺷﺮﮐﺖ ﮐﻨﻨﺪه
ﺑﺎزدﯾﺪﮐﻨﻨﺪﮔﺎن ﺗﺠﺎری : 155000
ﺑﺎزدﯾﺪﮐﻨﻨﺪﮔﺎن ﻋﻤﻮﻣﯽ:100000
ﭘﻮﺷﺶ ﻣﻄﺒﻮﻋﺎﺗﯽ و رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ
از نظر پوشش رسانه ای نمایشگاه رشد قابل ملاحظه ای در حدود 37000 (رسانه های بین المللی و ملی ) نسبت سال گذشته داشته است. علاوه بر این نمایشگاه شاهد حضور 6800 نفر از روزنامه نگاران معتبر ( 6192 رسانه های ملی و 610 )از رسانه های بین المللی از 53 کشور بوده است.
غرفه داران: ﺑﺮ اﺳﺎس ﻣﻨﺎﻃﻖو بخشهای ﻧﻤﺎﯾﺸﮕﺎﻫﯽ
ﻧﻬﺎدﻫﺎ و ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎی رﺳﻤﯽ اﺳﭙﺎﻧﯿﺎﯾﯽ: 18.67٪
ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎ: 17.95%
اروﭘﺎ: 16.77%.
ﻓﻨﺎوری ﺳﻔﺮ: 11.65%
قاره آمریکا : 7.85%
آسیا و اقیانوسیه : 7.13%
صادرات و دانش و اطلاعات فیتور: 5.47%
آفریقا: 5.35%
خاورمیانه : 4.28%
فیتور کروز Fitur Cruises)) : 1.07 %
فیتور اسکرین(Fitur Screen): 0.71%
Fitur sport : %0.36
ﺑﺎزدﯾﺪﮐﻨﻨﺪﮔﺎن ﺗﺠﺎری ﺑﺮ اﺳﺎس ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺟﻐﺮاﻓﯿﺎﯾﯽ ﻣﻮرد ﻋﻼﻗﻪ
اسپانیا: 42.84%
اروپا: 23.12%
آمریکا: 18.97%
آسیا-اقیانوسیه:5.72%
آفریقا:5.11%
خاورمیانه: 4.23%
زمان و مکان نمایشگاه
- زمان برگزاری: ۲۱ تا ۲۵ ژانویه ۲۰۲۶ (۰۱ لغایت ۰۵ بهمن ۱۴۰۴)
- مکان: مرکز نمایشگاهیIFEMA MADRID مادرید، اسپانیا
- روزهای حرفهای (فقط برای فعالان صنعت گردشگری): اولین سه روز (۲۱–۲۳ ژانویه)
- روزهای عمومی برای عموم بازدیدکنندگان: روزهای پایانی نمایشگاه (۲۴–۲۵ ژانویه)
FITUR Sport
نسخه چهارم فیتور اسپورت هم اکنون در حال انجام است
رویدادی با هدف ترکیب دیدگاههای دو بخش عمده، گردشگری و ورزش، ترویج فضای تبادل دانش با برنامه کنفرانس قوی و فضایی برای اتصال و توسعه فرصتهای تجاری.
در سال 2026 قالب خود را با سه روز کنفرانس و کارگاه و در آخر هفته نمایشگاه و فعال سازی برای عموم تکرار می کند.










FITUR Screen
FITUR SCREEN، با همکاری کمیسیون فیلم اسپانیا، چالش کمک به تبدیل اسپانیا به یک مرکز جهانی سمعی و بصری را بر عهده می گیرد. هدف آن تبدیل شدن به پلتفرمی است که صنعت گردشگری و فیلم را با انتشار دانش در مورد گردشگری فیلم، ترویج مبادلات تجاری بین بازیگران مختلف و تدوین پیشنهادهای آینده برای توسعه این بخش در اسپانیا به هم متصل می کند.
فیلمبرداری یا فیلمبرداری تلویزیونی، علاوه بر تاثیری که بر اقتصاد محلی دارد، یک ابزار قدرتمند ترویج گردشگری است که موقعیت مناطق را تسهیل میکند.
FITUR SCREEN فضای خاص خود را دارد که شامل یک منطقه نمایشگاهی با پیشنهاد چندین نماینده شرکت کننده، یک منطقه B2B و یک منطقه برای برنامه کنفرانس است.
اسکرین توریسم چیست؟
گردشگری فیلم یک ابزار قدرتمند ترویج گردشگری است که مناطق باید تمایز و دیده شدن خود را برجسته کنند
علاقه روزافزون به بازدید از مکانهایی که فیلمها و بهویژه سریالهای پرمخاطب در آن فیلمبرداری شدهاند، فرصت مهمی را از طریق صنعت فیلم برای تبلیغ مقاصد باز میکند. این پدیده ای است که در سراسر جهان در حال رشد است و جایگزین مهمی برای تنوع بخشیدن به پیشنهادات گردشگری و مبارزه با فصلی است.
بر اساس تحقیقات انجام شده توسط TCI Research، 80 میلیون مسافر مقصد خود را بر اساس فیلم ها و سریال های تلویزیونی انتخاب می کنند. این مطالعه نشان می دهد که تعداد مسافرانی که پس از دیدن یک فیلم یا سریال به مقصدی سفر می کنند در 5 سال گذشته دو برابر شده است
به طور خلاصه، این یک نوع شناسی جدید از گردشگری است که به تغییر علاقه از مصرف کنندگان فرهنگی جدید به صنایع خلاق و به ویژه هنرهای سمعی و بصری پاسخ می دهد


FITUR Know How & Export
اسپانیا پیشتاز جهانگردی است. در طول سال ها ما دانش ارزشمند گردشگری را به دست آورده ایم. وقت آن است که بیرون برویم و همه چیزهایی را که آموخته ایم به دست آوریم
به همین دلیل و در پی موفقیت سال گذشته، SEGITTUR، ICEX España Exportación e Inversiones و FITUR دهمین دوره FITUR Know-How & Export را برگزار کردند، فضایی برای شرکت های گردشگری اسپانیایی تا پتانسیل، دانش، خدمات و محصولات گردشگری خود را به نمایش بگذارند. خریداران از سایر بازارهای بین المللی
FITUR Know-How & Export فرصتی منحصر به فرد برای شرکتهای شرکتکننده برای شرکت در یک برنامه فعالیتهای جامع برای آشنایی با بهترین فرصتهای تجاری در پنج قاره، دریافت مشاوره شخصی برای بینالمللیسازی و کمک در جستجوی مشتریان بالقوه ارائه میدهد.
بخش ها
کلیه کسانی که محصولات یا خدماتی دارند که به طور مستقیم یا غیرمستقیم با بخش گردشگری مرتبط هستند، به ویژه:
- مشاوره/برنامه ریزی استراتژیک.
- توسعه فناوری.
- تجارت الکترونیک.
- بازاریابی گردشگری.
- مدیریت شرکت گردشگری.
- زیرساخت ها و امکانات.
- تکنولوژی تجهیزات توریستی.
- محیط زیست و پایداری.
مزایای برای غرفه داران
هماهنگی عمومی مشارکت شما
کارکنان پشتیبانی فنی.
جلسه فنی یک روز قبل برای اینکه بتوانید بیشترین بهره را از حضور خود در Fitur Know-How & Export ببرید.
منطقه شبکه
خدمات مشاوره تخصصی در طول FITUR.
محوطه نمایشگاهی 5 متر مربعی یارانه ای.
ارائه شرکت شرکت کننده در رسانه های تبلیغاتی.
شناسایی سفارشی شرکت شما در جلسات FITUR.






Fitur TechY 2026
بخش FITUR TechY
- محور: فناوری، نوآوری و راهکارهای دیجیتال در گردشگری و هتلداری (هوش مصنوعی، تکنولوژیهای تجربهمسافر، اکوسیستمهای دیجیتال).
- فعالیتها: کنفرانسها و پنلهای تخصصی، نمایش تکنولوژی (نمایشگاه Travel Tech / TechYhotel ، جلسات B2B و ارائه راهحلهای تجاری).
- مخاطب: شرکتهای فناوری توریسم، استارتآپها، مدیران هتلداری و تصمیمگیران دیجیتال.


FITUR Woman
- محور: تقویت نقش زنان در گردشگری، رهبری زنانه و برابری جنسیتی در صنعت.
- فعالیتها: روزهای اختصاصی، پنلها و گفتگوها درباره رهبری زنانه، سیاستگذاری و تجربیات موفق.
- مخاطب: رهبران زن در بخش گردشگری، سازمانهای ترویج برابری و نهادهای دولتی/بخش خصوصی.


Fitur 4all
FITUR با همکاری IMPULSA IGUALDAD اولین نسخه FITUR 4all را ارائه کرده است. این بخش جلسات خود را بر تقویت کیفیت، تنوع و گنجاندن پیشنهاد گردشگری متمرکز کرد، و به آخرین روندها و بهترین شیوه ها در گردشگری قابل دسترسی اشاره کرد.
این کنفرانس با مراسم جوایز FITUR 4all که با هدف حمایت از شناسایی سالانه تلاشهای برجسته در توسعه و ارتقای دسترسی در بخش گردشگری ایجاد شد، تکمیل شد.
FITUR 4all 2026
- محور: گردشگری دسترسپذیر و برابر، معرفی مقصدها، خدمات و راهکارهایی که امکان دسترسی برای افراد با نیازهای ویژه را فراهم میکنند.
- فعالیتها: برنامههای اطلاعرسانی، نمایش خدمات و راهکارها، نشستهای آموزشی و انتشار «راهنمای شیوههای خوب در دسترسپذیری».
- مخاطب: نهادهای دولتی، اپراتورهای مقصد، شرکتهای خدمات گردشگری و سازمانهای مرتبط با حقوق دسترسی.
FITUR Talent
FITUR که متعهد به ارائه محتوا و ابزارهایی با هدف رشد صنعت گردشگری است، از نسخه 2020 خود، فضای تک نگاری جدیدی را با تمرکز بر افراد، استعداد، آموزش، مهارت ها و توسعه حرفه ای آنها ترویج می کند.
در بخشی که با تکامل مداوم مشخص می شود، مانند گردشگری، شرکت ها به متخصصان مجهز به بهترین و جامع ترین آموزش ها نیاز دارند. آنها به افراد چابک و آماده نیاز دارند که قادر به تعامل با گردشگر دیجیتالی جدید (مطمئن، ارتباط بیش از حد، و همه کانال) و داشتن دانش لازم برای مدیریت فناوری های جدید تأثیرگذار بر تجارت گردشگری (هوش مصنوعی، داده های بزرگ و تجزیه و تحلیل، چت بات ها، بلاک چین) باشند. ، اینترنت اشیا و غیره)
Fitur Talent 2026
- محور: نیروی انسانی و جذب استعداد در بخش گردشگری، تمرکز بر آموزش، مهارتها و نیازهای منابع انسانی آینده صنعت.
- فعالیتها: جلسات جذب، کارگاههای آموزشی، میزگردهای HR و نمایش فرصتهای شغلی و همکاری با مؤسسات آموزشی.
- مخاطب: شرکتها، دانشگاهها، مراکز آموزش حرفهای و کارجویان متخصص در حوزه گردشگری.




FITUR Cruises
با همکاری مجله آنلاین Cruceroadicto.com، این حوزه موضوعی نشان میدهد که چگونه گردشگری کروز در ارائه، در تولید تجربیات، در مدلهای جدید پایداری و در تقویت رقابتپذیری و سودآوری نوآورانه است.
صنعت سفرهای دریایی همچنان یک ستون اساسی برای اقتصادهای محلی و ایالتی در سراسر جهان است. طبق آخرین داده های CLIA (انجمن بین المللی خطوط کروز) در سال 2024، این صنعت به رکوردهای جدیدی دست یافته است و امسال از 30 میلیون مسافر در سراسر جهان عبور کرده است که افزایش 15 درصدی نسبت به سال قبل را نشان می دهد.
کشتی های کروز تأثیر اقتصادی قابل توجهی دارند، به طوری که هر مسافر به طور متوسط 750 یورو در بنادر هزینه می کند که به نفع اقتصادهای محلی است. علاوه بر این، این بخش به دلیل شیوه های پایدار خود متمایز است، به طوری که بیش از 80 درصد ناوگان از سیستم های پیشرانه کم انتشار تا سال 2024 و 95 درصد از کشتی های جدید با فناوری پیشرفته تصفیه فاضلاب استفاده می کنند. پیشنهادات سفرهای دریایی موضوعی نیز 25 درصد افزایش یافته است، 60 درصد از مسافران را به برنامه ریزی برای بازدیدهای آینده از مقاصد کشف شده سوق داده است و گردشگری محلی و منطقه ای را تقویت می کند.
سیر تکاملی FITUR کروز
از یک ابتکار امیدوارکننده تا یکی از رویدادهای بزرگ B2B و B2C کروز در اسپانیا.
تکامل FITUR Cruises از زمان شروع آن در سال 2022 بسیار زیاد بوده است. آنچه که به عنوان مجموعه ای از فعالیت های آموزنده و تفریحی برای عموم مردم آغاز شد، به یک رویداد بین المللی تبدیل شده است که هم بخش حرفه ای و هم مصرف کننده نهایی را در بر می گیرد.
جهش کیفی در سال 2023 رخ داد، زمانی که این بخش دامنه خود را به حوزه B2B گسترش داد، و مکمل پیشنهاد B2C بود.
با این حال، در سال 2024 بود که FITUR Cruises به بلوغ رسید، با مدت زمان طولانی تا 5 روز نمایشگاه و یک حرکت استراتژیک به پاویون 4 IFEMA MADRID، قلب نمایندگی اروپا در نمایشگاه.
این تغییر مکان تصادفی نبود. FITUR Cruises که در میان بازیگران اصلی گردشگری اروپا قرار دارد، با منعکس کننده وزن رو به رشد بخش کشتی های دریایی در صنعت گردشگری جهانی، قابل مشاهده و مرتبط است.
قایقهای ساحلی فیتور کروز در بالای صخره
FITUR Cruises 2026
- محور: «بلو توریسم» و بازار کشتیرانی تفریحی، تمرکز بر توسعه پایدار و فرصتهای تجاری در صنعت کروز (اقیانوسها و رودخانهها).
- فعالیتها: حضور خطوط کروزِ بزرگ، جلسات تخصصی، برنامه های B2B و جوایز/برنامههای اطلاعرسانی درباره پایداری و توسعه بنادر/مقاصد.
مخاطب: خطوط کروز، اپراتورها، بنادر، دفاتر مقاصد و آژانسهای گردشگری
FITUR Lingua
- محور: گردشگری زبانی/تحصیلی، زبان بهعنوان یک دارایی گردشگری (زبانآموزی، مدارس زبان، تبادل فرهنگی).
- فعالیتها: میزگردها، نشستهای آموزشی، غرفههای مؤسسات آموزشی و فرصتهای شبکهسازی بین تولیدکنندگان خدمات زبان و آژانسهای سفر.
- مخاطب: مدارس زبان، موسسات آموزشی، آژانسهای دانشجویی و نهادهای ترویج زبان.






غرفه ایران در نمایشگاه فیتور 2026
امسال غرفه ایران به مساحت 200 متر مربع به ابعاد 20 متر در10متر، به صورت 4 طرف باز به شماره B05 ، در سالن شماره 6 محل برگزاری نمايشگاههای FIERA DE MADRID قرار دارد
به منظور ايجاد فضاي تعاملي به همراه المان هاي تاريخي كشورمان از ويژگي هاي شاخص و جذاب پاويون ايران در نمايشگاه فيتور سال جاري است . همچنين در طراحي كانترهاي غرفه داران ايراني، فضاي لازم براي نشست هاي B2B پيش بيني شده است.


