توجه

 علاقه مندان به حضور در نمایشگاههای خارجی لطفا ضمن مطالعه آیین نامه نمایشگاهها و توجه به بندهای مالی و حقوقی آن اقدام به ثبت نام نمایند

 

نمایشگاه بین المللی صنایع دستی فلورانس

نمایشگاه بین المللی صنایع دستی فلورانس
تاريخ برگزاري نمايشگاه :24 آوریل الی 3 مه - 4 االی 13 اردیبهشت
افتتاحيه: 24 آوریل(4 اردیبهشت)
اختتاميه: 3 مه (13 اردیبهشت )
نوع نمايشگاه :صنایع دستی
شرکت برگذار کننده :FIRENZE FIERA
آدرس محل برگزاري نمايشگاه: قلعه تاریخی شهر فلورانس با نام فورتزا باسوFortezza da Basso
دوره : 79
مهلت ثبت نام :



توضیح نمایشگاه بین المللی:


مقدمه
 

ساعت برگزاری : هر روز از ساعت 10 صبح الی 10.30 شب

نمایشگاه بین المللی صنایع دستی فلورانس یکی از مهمترین و معتبرترین رویداد تجاری و صنایع دستی و فرهنگی در قاره اروپا است که هر ساله به مدت 10 روز در شهر فلورانس ، در شمال ایتالیا برگزار   می شود . این نمایشگاه از سال 1931 فعالیت خود راآغاز کرد و بجز چند سال (در خلال جنگ جهانی دوم   ) هر ساله برگزار شده است .در این نمایشگاه هر ساله یک کشور به عنوان میهمان ویژه و افتخاری معرفی می گردد.در سال 2014 کشورجمهوری اسلامی  ایران در رقابت با فیلیپین و آرژانتین این موفقیت را بدست آورد . مهمان ویژه نمایشگاه 2015 کشور  تبت بود .


نمایشگاه صنایع دستی فلورانس

صبح روز جمعه 4 اردیبهشت ماه 1394 برابر با 24 آوریل2015   هفتادونهمین دوره نمایشگاه بین المللی صنایع دستی فلورانس با حضور ایران در قلعه تاریخی شهر فلورانس با نام فورتزا باسو که محل برگزاری نمایشگاه های هنری فلورانس است گشایش یافت .فورتزا باسو در حقیقت ارگ حکومتی شهر فلورانس در قرون گذشته است که که در دو دوره متفاوت تاریخی ساخته شده است امروزه با بهسازی ساختمانهای قدیمی درون این قلعه و اضافه کردن بناهای جدید این قلعه به محلی جهت برگزاری نمایشگاههای فرهنگی هنری شهر فلورانس تبدیل شده است. قدمت 79 ساله این نمایشگاه آن را در زمره قدیمیترین نمایشگاههای صنایع دستی در سطح جهان قرار داده است

در نمایشگاه صنایع دستی فلورانس 45 کشور جهان در 4 سالن متفاوت حضور یافته اند . علاوه بر قسمت های اصلی نمایشگاه در سالن های کوچک دیگر درون این مرکز نمایشگاهی تاریخی سالنی به بازی های فکری و ذهنی که معمولا با چوب ساخته شده بود اختصاص داشت در سالن هایی دیگر هنرمندان ایتالیایی انواع دست ساخته های هنری خود را که با استفاده از انواع مواد بازیافتی و غیر بازیافتی ریشه درختان و... ساخته شده بود به نمایش گذاشته بودند.همچنین در حیاط مرکزی نمایشگاه علاوه بر وجود کارگاههای هنری هنرمندانی از کشورهای مختلف برای اجرای موسیقی دعوت شده بودند،طبخ و سرو غذاههای محلی ایتالیایی و همچنین غذاهایی از نقاط مختلف دنیا از نکات قابل توجه در این نمایشگاه بود

اهمیت این نمایشگاه را در فلورانس از تبلیغات وسیعی که در سطح معابر شهر  و بر روی اتوبوس های شهری ،پلها و تابلوههای تبلیغاتی شده بود،دریافت
بیش از 140000 بازدید کننده از بیش از 45 کشور جهان از این نمایشگاه بازدید نمودند و   در این نمایشگاه امکان رقابت سالم در بخش محصولات صنایع دستی در سطح اروپا ایجاد شده بود . این نمایشگاه در رشته های پوشاک ، مبلمان ، جواهرات ، نقره جات ، هدایا ، خوراک و هنرهای سنتی   و غیره برگزار شد



ورودی قلعه تاریخی باسو



اقدامات مقدماتی برای حضور ایران در نمایشگاه  فلورانس

از آنجا که در آخرین روزهای سال 1393 مدیریت اجرایی این نمایشگاه بر عهده کانون جهانگردی و اتومبیل رانی نهاده شد و کانون فرصت دخالت در انتخاب زمین و غرفه آرایی مناسب را نداشت به ناچار بدون هیچ دخل و تصرفی تنها با تجهیز مناسب و فراهم کردن امکانات جانبی سعی در بهره بری بیشتر شرکت کنندگان ایرانی حاضر در این نمایشگاه کرد.ابتدا در یک مدت زمان بسیار محدود که با آغاز تعطیلات نوروزی همراه بود اقدام به ارتباط با هنرمندان معرفی شده برای نمایشگاه جهت اخذ ویزا شد کمک های فراوانی در جهت تکمیل مدارک به ایشان شد.خوشبختانه تمام هنرمندان در 10 روز به نمایشگاه ویزای خود را اخذ کردند در ادامه اقدامات موثری در جهت ارسال بار ،رعایت مسائل گمرکی،معرفی هتل   و پرواز مناسب به هنرمندان شد. یک هفته به زمان آغاز نمایشگاه با دعوت از هنرمندان جلسه ای با حضور مدیریت محترم گردشگری کانون آقای مهندس اسلامی و اقای اوجانی از معاونت صنایع دستی در محل کانون برگزار شد در این جلسه ضمن بررسی اقدامات صورت گرفته برای انجام نمایشگاه به صحبت های هنرمندان و خواسته های آنها برای برگزاری هر چه بهتر نمایشگاه توجه شد،در پایان جلسه از تک تک هنرمندان خواسته شد تا تجهیزات مورد نیاز برای نمایش هنرهای مربوطه خود را در غرفه اعلام کنند. تا قبل از حضور ایشان تجهیزات در غرفه تامین شود.در این جلسه همچنین برنامه های کانون برای مدیریت بهتر غرفه در نمایشگاه اعلام شد.نکات قابل ذکر که 20 روز به شروع نمایشگاه کلیه تعهدات مالی نمایشگاه از سوی کانون پرداخته شده بود. هنرمندان منتخب برای نمایشگاه صنایع دستی فلورانس در تاریخ 22 و23 اپریل 2015 به محل نمایشگاه اعزام شدند

غرفه ایران در نمایشگاه
غرفه ایران در نمایشگاه غرفه ایران در این نمایشگاه  در ابعاد22 در 4 متر بود که با توجه به جانمایی صورت گرفته توسط معاونت صنایع دستی سازمان شرکت گنندگان ایرانی در محلهای تعیین شده حضور یافتند. 6 هنرمند صنایع دستی و دو شرکت صادراتی صنایع دستی از استانهای مختلف  تهران، فارس، آذربایجان  شرقی، اردبیل ،گیلان ،البرز، مازندران با نمایش و ارائه محصولات متنوعی مانند همجوشی شیشه ، چاپ باتیک ، گلیم ورنی،احجام فلزی، زیورآلات سنتی،معرق و منبت و هنرهای چوبی حضور یافتند. علاوه بر نمایش صنایع دستی و هنرهای سنتی ایران با توزیع  اقلام تبلیغاتی ایرانشناسی و گردشگری ایران، شامل نقشه های گرشگری ایران،کارت پستال های صنایع دستی ایران،فیلم های گردشگری و صنایع دستی ایران،همراه با  پذیرایی چای ،دم جوش های گیاهان دارویی و شیرینی جات و سوغات ایرانی توجه بازدیدکنندگان از نمایشگاه را به خود جلب کرده است . از دیگر برنامه های غرفه  ایران در این نمایشگاه برگزاری نشست های آقای یدالله جعفری، عضو هیات مدیره و جناب آقای عبادرضا اسلامی مدیر امور گردشگری و صنایع دستی کانون با مدیر نمایشگاه فلورانس برای حضور مستمر و با برنامه ایران در این نمایشگاه و همچنین بهرمندی بهتر از تسهیلات و امکانات نمایشگاه در سالهای بعد بود

معرفی هنرمندان ایرانی حاضر در غرفه ایران در نمایشگاه فلورانس و تحلیل حضور آنها
از هشت شرکت کننده ایرانی حاضر در غرفه ایران در نمایشگاه صنایع دستی فلورانس 6 شرکت کننده آن هنرمند صنایع دستی و دو شرکت کننده دیگر شرکت بازرگانی صنایع دستی بودند.که در ادامه به معرفی آنها پرداخته می شود
1- شهرزاد علیاری
این هنرمند از استان البرز در این نمایشگاه حضور یافته بود و هنر او در زمینه ساخت زیورالات سنتی با استفاده از طرح های خلاقانه بود در هنر خود عمدتا از فلز نقره ،طلا و مس استفاده می کند ،از آنجا که شهر فلورانس خود یکی از مراکز بزرگ طراحی جواهرات در سطح دنیاست حضور بانوی ایران با این هنر در نمایشگاه فلورانس برای بازدیدکنندگان نمایشگاه بسیار جالب بود خانم علیاری به طور کلی از حضور در نمایشگاه راضی بود، به گفته خانم علیاری ،ایشان در حاشیه نمایشگاه با بازدید از کارگاهها و نمایشگاههای جواهرات شهر فلورانس ایده ها و الگوههای مناسبی را  در ساخت و طراحی زیورالات بدست آوردند.در مورد فروش اقلام ارائه شده خانم علیاری این نکته را بیان می کردند که در حالی که انتظار داشتند در نمایشگاه بیشتر زیورالات ارزان قیمت شان به فروش برسد اما از اقلام ویترینی شان استقبال بهتری شد.خانم علیاری از نظر معرفی و پرزنت کارهایشان در سطح خوبی قرار داشتند آشنایی به زبان انگلیسی ،طراحی پوستر های زیبا از هنر دست ساختهای ایشان و ارائه برشور از مهمترین نکات فنی خانم علیاری در این نمایشگاه بود.

 
2- خانم لوییز دلجو
خانم دلجو از هنرمندان گیلانی حاضر در نمایشگاه فلورانس بودند،ساخت احجام فلزی هنر ایشان در حوزه صنایع دستی بود که معمولا با فلز برنز و مس  و ترکیب با سنگهای قیمتی در مواردی ارائه می شد،مفهوم و زیبایی از مهمترین نکات قابل توجه در کار ایشان بود.حضور برای اولین بار ایشان در این نمایشگاه و عدم تجربه ، جانمایی نامناسب، عدم آشنایی به زبان و شاید مهمترین نکته سابقه و توانایی ایتالیایی ها در این هنر و سطح بالای آنها باعث عدم استقبال مناسب از کار خانم دلجو در این نمایشگاه شده بود ،هرچند از کار خانم دلجو استقبال نشد اما خود ایشان حضور در این نمایشگاه و کسب تجارب ارزنده نمایشگاهی را بسیار مفید دانستند .

3-آقای محمود شیربچه
شیربچه هنرمند مازندانی حاضر در نمایشگاه بود که با نمایش هنر ایرانی در قالب معرق چشمان بسیاری را متوجه خود ساخته بود.انجام زنده هنر معرق در غرفه(ورک شاپ)بارزترین نکته در کار آقای شیربچه بود هر چند تابلوهای ارائه شده ایشان نیز زیبایی خاص خود را داشت ، از نظر طرح و نقش هنر آقای شیر بچه در دو نگاه قابل بررسی بود آنجا که ایشان به مفاهیم اجتماعی و هنر پرداخته بودند استقبال بیشتری را متوجه خود ساخته بود  در بحث مفاهیم طبیعت و تاریخی با توجه به شناخت کمتر بازدید کنندگان از ایران استقبال کمتر می شد.شیر بچه در پرزنت خود از ابزارهای دیگری استفاده نکرده بود که این مساله در کار ایشان یک نقص محسوب می شود،کمک مترجم غرفه در ترجمه آثار ایشان و پرزنت آنها به زبان ایتالیایی نقش بسیار مهمی در موفقیت و فروش اقای شیر بچه داشت،به نظر می رسد در صورتی که هنر معرق با استفاده از مفاهیم اجتماعی و هنری در ابعاد کوچک تر  و قیمت تمام شده کمتری ارائه شود می تواند در کشور ایتالیا جا پایی برای فروش بهتر باز کند.

4- آقای شاهد نطاق
نطاق هنرمند شیرازی حاضر در هفتادو نهمین دوره نمایشگاه صنایع دستی فلورانس هرچند اصل هنر همجوشی شیشه را ایتالیایی می دانستند اما با استفاده از ظرافت و ابتکار خود و همچنین بکارگیری طرح های سنتی ایران در آثار خود نگاهی دیگر به این هنر خوش اب و رنگ داشتند نشاط و روحیه عالی ایشان ،آشنایی با زبان انگلیسی، استفاده از مترجم ایتالیایی،بسته بندی مناسب،و از همه مهمتر قیمت مناسب و ارزان آثار هنری ایشان باعث فروش و موفقیت نطاق در نمایشگاه فلورانس شد

5-یاسر یامی
یامی هنرمند لایه چینی و خراطی از استان البرز بود ،اقای یامی با چاپ بروشورهای و پوسترهای زیبا و همچنین  هنر بسیار ظریف و زیبای خود هرچند بسیاری از بازدید کنندگان را متوجه خویش ساخته بود اما قیمت تمام شده کارهای ایشان بیشتر از انتظار مراجعه کنندگان بود.و شاید سطح کارهای زیبای ایشان فراتر از ارائه در همچنین نمایشگاهی بود.البته آقای یامی با استفاده از تجارب خود در این هنر بیشتر در مراوده با هنرمندان همتای خود از کشور ایتالیا و دیگر کشورها سعی کرد از دانش و ابزارهای کاربردی ایشان در تسهیل ساخت آثار هنری بهره گیرد و به گفته خویش در این کار موفق بودند.

6-علی نوری زاده
آقای نوری زاده هنرمند تبریزی حاضر در نمایشگاه فلورانس بود.نوری زاده شاید از نظر پرزنت کارهای خود با استفاده از ابزارهای تبلیغاتی بهترین در این نمایشگاه بود ساخت فیلم حرفه ای از چاپ باتیک و نمایش آن ،چاپ کاتالوگ زیبا،نصب پوسترهای جذاب بر روی دیوارهای غرفه و حتی استخدام مترجم در طول نمایشگاه نهایت تلاش ایشان برای ارائه کارهایشان بود.اما عدم شناخت ایتالیایی ها از این هنر و شاید قیمت های تمام شده  بالای ایشان برای همچنین نمایشگاهی موجب سلب رضایتمندی ایشان برای حضور در این نمایشگاه شد.


7 - بهرنگ محمودی(شرکت آرتا)
آقای محمودی از شرکت ارتا با ارائه گلیم ها و ورنی های خوش آب و رنگ اردبیلی در این نمایشگاه حضور داشتند آشنایی به زبان ،چاپ برشور مناسب  و استند مهمترین ویژگی اقای محمودی برای حضور در این نمایشگاه بود خود ایشان از حضور در این نمایشگاه و کسب تجربه بدست امده راضی بودند.


8 - خانم زهرا خطیبی (شرکت میلاد)
خانم خطیبی با مجموعه از صنایع دستی ایران در قالب میناکاری ،فیروزه کوبی،خاتم سازی،مینیاتور و ساخت جعبه های سنتی ،در این نمایشگاه حاضر شده بودند چیدمان بسیار مناسب ،سعی در فراگیری و استفاده از تجارب دیگران و چنین استفاده بهینه از امکانات غرفه از مهمترین ویژگی های ایشان بود ،هرچند در پایان نمایشگاه ز نظر فروش نیز موفق بودند.

برنامه ها و نشست های غرفه ایران در هفتادونهمین دوره نمایشگاه صنایع دستی فلوراس
جهت استفاده و بهرمندی از شرایط  پیش آمده برای حضور در نمایشگاه گردشگری فلورانس قبل از سفر به این نمایشگاه تیم اعزامی کانون نشست ها و برنامه های مختلفی را پیش بینی کرده بود که از جمله این برنامه ها ارسال دعوتنامه برای سفیر محترم ایران در رم ،رایزن فرهنگی ایران در ایتالیا،کنسول ایران در رم برای بازدید از غرفه ایران در نمایشگاه بود.مدیران اعزامی کانون برای این نمایشگاه آقایان جعفری و اسلامی در طی سفر به فلورانس ضمن حضور در رایزنی فرهنگی ایران در رم با آقای پور مرجان رایزن فرهنگی ایران در ایتالیا نشستی برگزار کردند تا ضمن بررسی همکاری های دو جانبه در برنامه های فرهنگی نمایشگاهی آینده از ظرفیت های دو طرف  استفاده بهتری گردد.در ادامه به شرح بیشتر این نشست ها پرداخته می شود
همایش ایران عصر جدید در فلورانس
 در جریان برپایی نمایشگاه مراسمی با عنوان ایران عصر جدید در یکی از سالن های جانبی نمایشگاه صنایع دستی برگزار گردید،در این مراسم که با حضور میهمانان خارجی  و ایرانیان مقیم ایتالیا بر پا شد ابتدا فیلمی فرهنگی و گردشگری از تاریخ و تمدن ایران نمایش داده شد ،در ادامه رایزن فرهنگی ایران در ایتالیا آقای پورمرجان ضمن خوشامد گویی، در مورد فرهنگ، تمدن و صنایع دستی ایران سخنرانی نمودند همچنین آقای جعفری عضو هیات مدیره کانون جهانگردی و اتومبیل رانی در نمایشگاه فلورانس ضمن معرفی کانون جهانگردی از پتانسیل ها و توانایی های ایران در حوزه گردشگری صحبت نمودند ،در ادامه جلسه چند تن از ایرانیان مقیم ایتالیا به معرفی ایران در حوزه های مختلف پرداختند در پایان مراسم نماد شهر کرارا ایتالیا به آقای جعفری عضو هیات مدیره کانون جهانگردی اهدا شد.


بازدید مدیر نمایشگاه صنایع دستی فلورانس از غرفه ایران
مدیر نمایشگاه صنایع دستی فلورانس از غرفه ایران بازدید به عمل آوردند ، آقای جعفری عضو هیات مدیره کانون ضمن خوش آمد گویی از سرکار خانم دایانا سلواتی برای حضور در غرفه ایران تقدیر و تشکر کردند ، همچنین نشست مشترکی برای همکاری بلند مدت در حوزه صنایع دستی و گردشگری بین ایران و برگزار کنندگان نمایشگاه فلورانس تشکیل گردید در ابتدای جلسه آقای جعفری به معرفی کانون جهانگردی و اتومبیل رانی و ظرفیت های کانون پرداختند.در ادامه این نشست آقای مهندس اسلامی مدیر گردشگری کانون سیاست های کلان کانون جهانگردی را در حوزه  حمایت از صنایع دستی و هنرمندان ایرانی فعال در این بخش را تشریح کردند و جهت حضور بلند مدت ایران در این نمایشگاه با اعطای شرایط و مکان مناسب ابراز آمادگی کردند . در این دیدار خانم سلواتی ضمن ابراز خرسندی از حضور ایران در نمایشگاه فرمودند در صورت اعلام به موقع برنامه های حضور ایران در این نمایشگاه  آمادگی جهت اعطای بهترین نقطه نمایشگاه با امکانات و شرایط مناسب را دارند در پایان این جلسه آقای جعفری به رسم  یادبود یک اثر نفیس  صنایع دستی تقدیم ایشان کردند

دیدار از یکی از بزرگترین استودیوهای ساخت فیلم های گردشگری و طبیعت گردی ایتالیا در شهر فلورانس
چهارشنبه 9 اردیبهشت ماه ( 29 آوریل 2015 ) در حاشیه هفتاد و نهمین نمایشگاه صنایع دستی فلورانس با هماهنگی یکی از فیلم سازان ساکن فلورانس آقای محسن توتونچی ، جناب آقای میرفخرایی مدیر انجمن همکاری های فرهنگی- اقتصادی ایران و ایتالیا با حضور آقای اسلامی مدیر گردشگری و صنایع دستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و عباس زاده کارشناس نمایشگاههای کانون از استودیو فیلم سازی اکوفریمس(eco frames ) بازدید به عمل آمد . این استودیو در یکی از باغ های تاریخی فلورانس واقع شده است  و سابقه درخشانی در ساخت فیلمها ، تیزرهای گردشگری و طبیعت گردی و صنایع دستی دارد. در طی این بازدید آقای متئوکیکرو مدیر این استودیو ضمن نمایش قسمت هایی از فیلم های ساخته شده توسط این موسسه امکانات فنی شان را تشریح کردند ، در ادامه آقای اسلامی ضمن تشریح فعالیت های کانون جهانگردی در حوزه های گردشگری علاقمندی کانون را به استفاده از تجارب بین المللی این موسسه اعلام نمودند. ایشان با توجه به فعالیت های  حرفه ای این استودیو ابراز امیدواری کردند که فرصتی فراهم شود تا در ساخت فیلم های گردشگری در ایران با توجه به شناخت این موسسه از علایق و سلایق گردشگران ایتالیایی بهره مند گردیم . جناب آقای اسلامی در پایان ضمن دعوت از ایشان برای سفر به ایران آمادگی خود را برای بررسی و طرح ها و سناریوهای پیشنهادی این موسسه جهت همکاری با کانون در ساخت فیلم گردشگری و صنیع دستی اعلام کردند


ضیافت شام مدیر گردشگری کانون جهانگردی و اتومبیل رانی برای هنرمندان ایرانی حاضر در نمایشگاه صنایع دستی فلورانس
در حاشیه برگزاری نمایشگاه صنایع دستی فلورانس مهندس اسلامی مدیر گردشگری کانون و مدیر غرفه ایران در این نمایشگاه با دعوت از هنرمندان ایرانی حاضر در نمایشگاه برای حضور در ضیافت شام  از آنان قدردانی کرد.این ضیافت شام در یکی از رستورانهای سنتی شهر فلورانس برگزار شد،دراین مراسم اسلامی ضمن خیر مقدم به تمامی هنرمندان و کادر اجرایی غرفه به تشریح برنامه های کانون در جهت حمایت از صنایع دستی و هنرمندان هنرهای سنتی پرداخت سپس ایشان در فضایی گرم و صمیمی همه میهمانان را به صرف شام دعوت کردند.


دیدار مدیر گردشگری و صنایع دستی کانون ، آقای اسلامی با یکی از اعضای جامعه تورگردانان ایتالیا:
درحاشیه هفتاد و نهمین نمایشگاه صنایع دستی فلورانس ، اسلامی مدیر گردشگری کانون ضمن دیدار با آقای مائورینی یکی از اعضای جامعه تور گردانان ایتالیا آمادگی کانون جهانگردی را جهت همکاری با این تشکل در خصوص ورود توریست به ایران و همچنین سرمایه گذاری در خصوص ساخت و تجهیز اقامتگاههای سنتی اعلام کرد . جناب آقای اسلامی ظرفیت های کانون جهانگردی و همچنین طرح های پیش رو در حوزه سرمایه گذاری در بخش گردشگری و اقامتگاههای سنتی بین راهی در کانون را برای طرف ایتالیا تشریح کرد در ادامه این نشست آقای مائورینی ابراز علاقمندی خود را جهت ایجاد یک گروه از هتل های سنتی در مسیر پکیج های سفر ایران اعلام نموده و  ایشان همچنین اعلام کردند جامعه تورگردانان ایتالیا و شخص ایشان نمونه های انجام شده ای از این طرح را در کشورهایی همچون مصر و کوبا در دست اقدام دارند  و به دلیل علاقه گردشگران ایتالیایی به ایران بسیار مایلند پروژه ای مشابه در ایران به انجام برسد . در ادامه آقای اسلامی موارد مطالعه شده و مورد نظر کانون جهت انجام اقامتگاههای توریستی را برای ایشان تشریح کردند . مائوریتی ضمن استقبال از موارد مطرح شده خواهان دریافت طرح کامل موارد پیشنهادی شدند تا ضمن مطالعه دقیق تر ، مقدمات بعدی این کار را فراهم آورند . در پایان این نشست مدیر گردشگری کانون ضمن ابراز خرسندی از این نشست از ایشان جهت سفر به ایران و معرفی نمونه های بیشتری از کاروانسراها و خانه های توریستی برای سرمایه گذاری مشترک دعوت به عمل آوردند.



بازدید سفیر ایران در واتیکان از غرفه ایران
حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای ربانی سفیر ایران در واتیکان از غرفه ایران در هفتادو نهمین دوره نمایشگاه صنایع دستی فلورانس بازدید کردند در ابتدای این دیدار عباس زاده کارشناس نمایشگاههای کانون ضمن خوشامد به ایشان به تشریح نحوه حضور در این نمایشگاه و نقش کانون جهانگردی در اجرای این نمایشگاه پرداختند .در ادامه آقای ربانی ضمن بازدید از غرفه ایران با تک تک هنرمندان به گپ و گفت و گو صمیمانه پرداختند و ضمن ابراز خوشحالی از حضور هنرمندان ایرانی در این نمایشگاه بزرگ در خصوص استقبال مردم ایتالیا از صنایع دستی ایران سوالاتی را مطرح نمودند ایشان همچنین شرح دقیق هنرهای سنتی ایرانی را برای ایتالیایی ها بسیار مهم دانستند و خاطر نشان کردند این مساله سبب اشتیاق و خرید بیشتر آنان خواهد شد.



نظرات و پیشنهادات هنرمندان ایرانی برای حضور درنمایشگاههای صنایع دستی
*** لوییز دلجو
اینجانب لوییز دلجو فعال در رشته مشبک کاری و حجم سازی فلز هستم آنچه به نظرم رسیده بیان میکنم
نمایشگاههای بین المللی حتما به بیش از 2 تا 3 مترجم نیاز دارد.
هنرمندان صنایع دستی نیاز به شرکت در نمایشگاههای سطح بالاتر دارند زیرا مطمئنا مخاطبان خوب در سطح نمایشگاه موثرند.
نمایشگاه فلورانس بیشتر به بازارچه شبیهه است بنابراین باید کارها در سطح کوچکتر و با قیمت بسیار نازل ارائه می شد.بهتر بود برای هنرمندان توضیحات دقیق تر و درست تری در مورد نمایشگاه ارائه می گردید.
متوجه شدم در فلورانس مردم عامی با فلز مس و برنج آشنا نیستند و این هنر را نمیشناسند


****علی نوری زاده
شخصا انتظار بیشتری از نمایشگاه فلورانس داشتم از آنجایی که این  شهر یکی از شهرهای مهم و جریان ساز هنری دنیا محسوب می شد انتظار داشتم نمایشگاه صنایع دستی فلورانس تابلوی زیباتری از خودش به نمایش بزاره  ولی متاسفانه بازاچه بیش نبود.اینکه قیمت صنایع دستی ایران توانایی رقابت با سایر کشورها را ندارد قبول ندارم و راجع به این موضوع بحث کردیم به نظر من صنایع دستی ایران از نظر تنوع و زیبایی و کیفیت جایگاه بالایی داره و به جای اینکه به فکر کم کردن کیفیت و متعاقبا قیمت باشیم باید کیفیت بازار هدف را بالا ببریم من دکترای طراحی پارچه و لباس از دانشگاه مارمارا گرفتم و زمینه تخصصی فعالیتم چاپ باتیک است برندی را در ترکیه به ثبت رسوندم و هزینه های بسیاری را هدف زنده نگه داشتنش می کنم حتی وقتی خیلی خیلی به پول نقد احتیاج داشتم بازار هدفمو پایین تر از اون سطحی که لیاقتشو دارم نیاوردم چون به نظرم یک هنرمند وقتی به اثرخودش احترام بذاره میتونه انتظار داشته باشه به هنرش احترام بگذارند. ممنون از تمامی زحمات دوستان...........................علی نوری زاده

****آرتا بازرگانی محمودی
شرکت آرتا بازرگانی محمودی تولید کننده ورنی های ابریشمی و پشمی مرغوب با کیفیت بالا و رنگ های گیاهی، فعال در زمینه صادرات صنایع دستی از فرصت در اختیار گذاشته شدن غرفه در نمایشگاه صنایع دستی فلورانس کمال تشکر را دارم هر چند این نمایشگاه برای فروش مناسب نبود ولی فرصت بسیار مناسب تری برای نمایش و معرفی صنایع دستی ایران عزیز بود-با نهایت تشکر



****محمود شیربچه
باسلام اینجانب محمود شیربچه مشارکت کننده در نمایشگاه فلورانس در رشته معرق چوب، مواردی که به عرض می رسانم تجربیاتی است که در این نمایشگاه مشاهده گردید شاید راهکاری باشد برای شرکت کنندگان سالهای آتی.
1-نمایشگاه بصورت بازار بوده و در نتیجه نوع چیدمان غرفه و محصولات ارائه شده باید بر اساس خواسته بازار دارای ابعاد و مقیاس کوچک و قیمت نسبتا پایین باشد.
2-اجرای  کار زنده مورد توجه قرار داشته و تاثیر زیادی جهت آگاهی و شناخت مردم دارد.
3-کارهای ارائه شده اگر بصورت موضوعی و دارای مفهوم باشد بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.
4-باتوجه به سابقه و قدمت نمایشگاه کارهای ارائه شده باید دارای نوآوری و خلاقیت ویژه ای باشد و متفاوت با کارهای دیگر کشورها.
5-آشنا بودن با بعضی از لغات و کلمات محاوره ای ایتالیایی بسیار مفید است.
6-ارائه بروشور سی دی آموزشی مفید می باشد.
7-چون مردم ایتالیا بشدت احساساتی و برقراری ارتباط نقش موثری در فروش دارد.
به امید برنامه ریزی مناسب و بموقع جهت شرکت در نمایشگاه دیگر


*****شهرزاد علیاری ملکی
نمایشگاه صنایع دستی فلورانس در هفتادونهمین دوره برگزاری اش شاهد دومین حضور هنرمندان ایرانی بود بر طبق هماهنگی های سازمان صنایع دستی و ادارات کل صنایع دستی استانی پس از ثبت نام اخذ ویزا وتشریفات اداری لازم در تاریخ 24 آوریل در محل نمایشگاه بین المللی فلورانس به همراه تیم کانون جهانگردی ایران حضور یافتیم و نسبت به فراهم سازی شرایط نمایش آثار اقدام نماییم فراهم سازی غرفه و دیزاین مجموعه در نمایش در خور فرهنگ و هنر ایران از موارد مد نظر در روز اول نمایشگاه بودبه تایید بازدید کنندگان غرفه ایران یکی از زیباترین و حرفه ای ترین غرفه های مجموعه بود و درمقام قیاس رفتار حرفه ای مسوولین و هنرمندان غرفه را نمایش می داد.
در طول ده روز برگزاری نمایشگاه علاوه بر بازدید مخاطب عام که اغلب شهروندان فلورانسی درصد بالایی را تشکیل می دادند گالری داران اصحاب رسانه،مدیران هنری و دانشگاهی،مخاطبین خارجی و هنرمندان و مخاطبان ایرانی ساکن فلورانس در نمایشگاه حضور داشتند و به تبادل تجربیات و همکاری های لازم می پرداختند.
به طور مثال موارد زیر را می توان از جمله دستاوردهای این فضا که برای اینجانب روی داد می توان عنوان کرد.
1-دریافت دعوت نامه نمایشگاهی برای نمایشگاه تخصصی جواهر سازی میلان
2-ایجاد ارتباط کاری با جواهرسازان فلورانسی و تبادل اطلاعات تخصصی
3-دعوت به نمایشگاه صنایع دستی ناپلی
با توجه به حضور اینجانب در نمایشگاه بازار برلین 2014 در مقام قیاس می توان به دستاوردهایی رسید،فضای تخصصی نمایشگاه فلورانس بخصوص در رشته جواهرسازان و حضور دیزاینرهای ایتالیایی در این حوزه چشمگیر بود در حالیکه نمایشگاه برلین کیفیت عامتری داشت و مخاطب حتی در خرید و انتخاب آثار بخشی از کارهایی را می پسندید که قیمت ارزانتر وبه اصطلاح عام بازاریتر بود در حالی که اغلب در این نمایشگاه آثاری که در غرفه اینجانب به فروش رفت دیزاین محور و دارای کیفیت هنری ناب تر و تخصصی تر بود.اما نکته مهم و بارزی که می توان در کلیت فضای فروش اثار در نمایشگاه نتیجه گرفت این بود که به دلایل متعدد داد و ستدهای مالی و فروش از رونق چندانی برخوردار نبود و این اتمسفر را می توانستید در کلیت نمایشگاه مشاهده کنید حتی در اظهار نظرهای مختلف در قیاس  با سالهای گذشته نمایشگاه از طرف شرکت کنندگان و برگزارکنندگان و...این مطلب عنوان گردید.
در پایان و نتیجه گیری می توان کلیت نمایشگاه فلورانس را یک اتفاق مهم در عرصه هنرهای دستی و یک دست اورد فرهنگی برای معرفی هنر ایران در قلب هنر دنیا یاد کرد و با تمام مختصات موجود به عنوان نمایشگاهی موفق نام برد

تحلیل کارشناسی نمایشگاه صنایع دستی فلورانس 2015 از سوی مدیران و کارشناس کانون جهانگردی و اتومبیل رانی:
نمایشگاه صنایع دستی فلورانس یک نمایشگاه کهن و با سابقه در سطح اروپا ست ذوق و علاقه مردم شهر تاریخی فلورانس سبب دوام این نمایشگاه در طول سالهای گذشته شده است این ذوق و علاقه در کنار ایجاد دوام در این نمایشگاه موجب تیز بینی ، تنوع سلایق ، رعایت حد نصاب قیمت،  و دید  نقادانه  و با شناخت  مطلوب از هنر شده است این شناخت از صنایع دستی توسط فلورانسی ها نحوه حضور ، انتخاب هنرمندان،کالاهای قابل ارائه و نحوه معرفی انها را برای شرکت کنندگان در این نمایشگاه سخت می کند.مطمنا عدم توجه به این موارد نتیجه ای جز ناکامی در این بازار به همراه نخواهد داشت.در نتیجه بر اساس بررسی های انجام شده رعایت موارد زیر برای حضور در این نمایشگاه حایز اهمیت است.
1-    برنامه ریزی بلند مدت :اجاره زمین به صورت مسطیل مربع  و حداقل در حدود 100 متر مربع،انتخاب هنرمندان بر اساس تنوع هنرهای مورد علاقه بازار  هدف و توجه به رنگ بندی در انتخاب صنایع دستی یا چینش آنها در غرفه در جذب مخاطبان بسیار موثر است
2-     آموزش همراه با ورک شاپ صنایع دستی: مورد توجه در این نمایشگاه ورک شاپ صنایع دستی توسط هنرمندان رشته های مختلف و توجه به بحث آموزش با استفاده از در گیر کردن مخاطبان از غرفه بود درگیر شدن مخاطبان از طریق آموزش حتی برای چند دقیقه آشنایی و شعور و درک آنها را از هنر بالا می برد و ایجاد علاقمندی برای خرید را فراهم می آورد.
3-    ارائه صنایع دستی در قالب هنرهای سنتی با آن ویژگی های فاخر تنها موضوعی بود که در غرفه ایران دیده می شد به نظر می رسید مخاطبان صنایع دستی ما همچون گردشگران ورودی به کشورمان میانسال یا کهنسالی هستند که اطلاعات دقیقی از فرهنگ و تاریخ ایران دارند وهنر ایران را سالیان سال می شناسند و نتیجه اینکه ما در جذب مخاطبان جوان ناکام بوده ایم و در آینده امکان کم شدن مخاطبان ما وجود دارد صنایع دستی ما یک هنر نفیس است که تنها در قالب خودش قابل ارائه است و امکان هضم آن در زندگی امروزی و خانه های کوچک بسیار سخت است.
4-    صنایع دستی ما تنها هنرهای سنتی است نه صنایع دستی در صورتی که در نمایشگاه فلورانس تنوع زیادی از صنایع دستی دیده می شد که با زندگی امروز و فرهنگ مردمان این زمانه قابل انطباق بود کفش های دست دوز، پارچه های اشپزخانه ، کلاه،لباس هایی مدرن اما با طرح هایی سنتیدکورهایی زیبا و....
5-    صنایع دستی در سایزهای بزرگ با قیمت هایی بالا مناسب هر فرهنگ و هر خانه ای نیست در تقابل صنایع دستی با سایزهای کوچک تر و  با قیمتهایی مناسب تر مخاطبان بیشتری را برای خرید ترغیب می کند اتفاقی که به وضوح در این نمایشگاه قابل رویت بود.
6-    داشتن ابزارهای معرفی از قبیل فیلم،عکس ،پوستر،استند،برشور  به زبان کشور مقصد نقش مهمی در شناخت مخاطبان از هنر ارائه شده دارد که جای آن  در بین هنرمندان ما بسیار خالی است .
7-    عدم آشنایی هنرمندان ایرانی به اصول بازاریابی و فروش ، به نظر می رساند برگزاری دوره های آموزشی با این عنوان نقش مهمی در فروش صنایع دستی ایران دارد.
8-    تلاش در کم کردن هزینه های هنرمندان:اطلاع رسانی به موقع به هنرمندان برای حضور در نمایشگاه، فریت بار ایشان  و.... مواردی در این خصوص آرامش بیشتری را برای هنرمندان حاضر در نمایشگاه ایجاد می کند.
9-    تهیه کتابچه ای جامع که در آن ضمن شرح مختصری در مورد صنایع دستی ایران به معرفی هنرمندان ایرانی حاضر در نمایشگاه و همچنین آثار آنها بپردازد.





 

گالری تصاویر نمایشگاه فلورانس  
گالری تصاویر